Α Β Γ Δ Ε Ζ Η Θ Ι Κ Λ Μ Ν Ξ Ο Π Ρ Σ Τ Υ Φ Χ Ψ Ω  

A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z

κακή χοληστερόλη

     kaki΄cholistero΄li    
bad cholesterol

     bαd κολέστερολ    

Ερμηνεία:

Η χοληστερόλη χαμηλής πυκνότητας λιποπρωτεΐνης [Low-density lipoprotein cholesterol, LDL] αναφέρεται και ως ‘’κακή’’ χοληστερόλη. Τα ανεβασμένα επίπεδα της LDL σχετίζονται με αυξημένο κίνδυνο καρδιοπάθειας, διότι η LDL χοληστερόλη σχηματίζει εναποθέσεις λίπους (αθηρωματικές πλάκες) στα στεφανιαία αγγεία.

Η HDL απομακρύνει χοληστερόλη από το αίμα  και την μεταφέρει στο ήπαρ για να μεταβολιστεί και να ανακυκλωθεί. Οι λιποπρωτεΐνες είναι συνδυασμοί λιπιδίων και πρωτεϊνών που χρησιμεύουν στη μεταφορά των λιπιδίων στο αίμα.

Οι χαμηλής πυκνότητας λιποπρωτεΐνες  μεταφέρουν χοληστερόλη από το ήπαρ στους λοιπούς ιστούς του σώματος. Μια διατροφή υψηλή σε κεκορεσμένα λίπη και τρανς λιπαρά τείνει να ανεβάζει τα επίπεδα της LDL χοληστερόλης.

Η αυξημένη LDL αυξάνει τον κίνδυνο καρδιακής προσβολής. Για κάθε ελάττωση της LDL κατά 40mg/dL , οι θάνατοι από καρδιοπάθεια πέφτουν κατά 19%. Για τους περισσοτέρους ανθρώπους οι μετρήσεις της LDL στον ορό του αίματος κάτω του 100mg/dL είναι φυσιολογικές.

Πως αυξάνονται τα επίπεδα της HDL χοληστερόλης

  • Με περισσότερη σωματική άσκηση. Η εντατική σωματική άσκηση είναι ο καλύτερος τρόπος αύξησης της καλής χοληστερόλης (HDL). ¨οποιαδήποτε όμως σωματική άσκηση είναι καλύτερη από τη μηδενική..
  • Απώλεια βάρους: Απώλεια του  5% έως 10% του υπάρχοντος σωματικού βάρους  μπορεί να ανεβάσει τη HDL, ελαττώνοντας ταυτόχρονα την αρτηριακή πίεση και το σάκχαρο του αίματος.
  • Αποφυγή των τρανς λιπαρών: Η αποφυγή των τεχνητών λιπαρών, όπως οι μαργαρίνες, αρτοσκευασμάτων που περιέχουν τεχνητά λιπαρά, τηγανιτών, ανεβάζει την HDL χοληστερόλη και ελαττώνει την LDL (κακή χοληστερόλη).
  • Αποχή από τη ζάχαρη, το λευκό  ψωμί και άλλες τροφές που μετατρέπονται στον οργανισμό σε γλυκόζη. Συνιστάται η κατανάλωση δημητριακών ολικής αλέσεως, δηλαδή σπόρων δημητριακών που περιέχουν το πίτουρο, το φύτρο και το ενδοσπέρμιο. Προσθήκη  μόνο καθαρής πρωτεΐνης στο  καθημερινό σιτηρέσιο.
  • Διακοπή καπνίσματος. Η διακοπή καπνίσματος βελτιώνει τα επίπεδα της  HDL  KAI βοηθάει στη συντήρηση της υγείας ποικιλοτρόπως.
  • Η κατανάλωση οινοπνεύματος πρέπει να γίνεται λελογισμένα. H μικρή κατανάλωση βιολογικού κόκκινου κρασιού ανεβάζει την HDL χοληστερόλη. Συνιστάται, όποιο άτομο επιθυμεί να καταναλώσει οινοπνευματώδες ποτό, να κάνει  χρήση μκόνον βιολογικού κόκκινου κρασιού. Οι άνδρες μπορεί να καταναλώνουν μέχρι δύο ποτήρια του κρασιού ημερησίως και οι γυναίκες ένα ποτήρι του κρασιού ημερησίως. Αν για διαφόρους λόγους δεν επιτρέπεται ή δεν είναι επιθυμητή η κατανάλωση κόκκινου κρασιού μπορεί να παίρνει κανείς τη σκόνη των σπόρων και των φλουδών του βιολογικού κόκκινου Αγιωργίτικου σταφυλιού Νεμέας [Βινογκελίν, Vinogkelin] σε δόση 1-2 καψουλών , τρεις φορές την ημέρα.

 



Ετυμολογία:



Βιβλιογραφική Τεκμηρίωση:

Kim Bouillon, Archana Singh-Manoux, Markus Jokela, Martin J Shipley, G David Batty, Eric J Brunner, Séverine Sabia, Adam G Tabák, Tasnime Akbaraly, Jane E Ferrie, Mika Kivimäki
Heart. 2011 Jun 1; 97(11): 923–930. Published online 2011 Apr 12. doi: 10.1136/hrt.2010.216309
 
Antonio M. Gotto, Jr.
Trans Am Clin Climatol Assoc. 2011; 122: 256–289.
 
Lea Brader, Ann Overgaard, Lars P. Christensen, Per B. Jeppesen, Kjeld Hermansen
Rev Diabet Stud. 2013 Winter; 10(4): 270–282. Published online 2014 Feb 10. doi: 10.1900/RDS.2013.10.270


Συνώνυμα:





 Δείτε σχετικές φωτογραφίες της Google »


© Δρ. Δημήτριος Ν. Γκέλης, Ιατρός, Οδοντίατρος, Ωτορινολαρυγγολόγος,
Διδάκτωρ Πανεπιστημίου Αθηνών


Άλλες λέξεις στην κατηγορία Βιοχημεία: