Α Β Γ Δ Ε Ζ Η Θ Ι Κ Λ Μ Ν Ξ Ο Π Ρ Σ Τ Υ Φ Χ Ψ Ω  

A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z

αυγό κότας

         
hen egg

         

Ερμηνεία:

Με το γενικό όρο αυγό ή αυγά εννοείται το αυγό της κότας (hen egg). Το αυγό αποτελείται από το ασπράδι ή λευκό του αυγού που περιέχει πρωτεΐνες (ωολευκωματίνη, ωοτρανσφερίνη και λυσοζύμη) και τον κρόκο (περιέχει πρωτείνη, Χοληστερόλη LDL, HDL, φωσβιτίνη, καρωτενοειδή και ελεύθερα αρωματικά αμινοξέα). Ο κρόκος είναι το υγιέστερο τμήμα του αυγού.

Είναι διαδεδομένη η άποψη μεταξύ αυτών που θέλουν να χάσουν βάρος ή να κατεβάσουν τη χοληστερίνη τους, να πετούν τον κρόκο και να τρώνε τα ασπράδια.

Όμως έχουν πλέον ξεκαθαριστεί οι γνώσεις μας για τη διατροφική αξία του αυγού της κότας.

Προτιμώνται τα φρέσκα αυγά από πτηνοτροφείο ελεγχόμενο υγειονομικά και που χρησιμοποιεί τροφές που δεν είναι προϊόντα μεταλλαγμένων σπόρων (καλαμπόκι, σόγια, κλπ) ή είναι αυγά από κότες ελεύθερης βοσκής.

Αυτής της προέλευσης αυγά περιέχουν συμπυκνωμένα τα πλείστα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά για την ομαλή ανάπτυξη και συντήρηση του ανθρώπινου οργανισμού. Είναι πλούσια σε αντιοξειδωτικές ουσίες , βιταμίνες και ιχνοστοιχεία.

Ο κροκός του αυγού περιέχει βιταμίνες του συμπληρώματος Β, ίχνη ιχνοστοιχείων, χολίνη, λουτεϊνη, όλες τις λιποδιαλυτές βιταμίνες (Α, D, Ε, Κ) καθώς και όλα τα απαραίτητα λιπαρά οξέα.

Σήμερα δεν ισχύει η πληροφορία ότι τα αυγά ανεβάζουν την ολική χοληστερόλη στο αίμα. Έχει αποδειχτεί ότι η διατροφική χοληστερόλη (χοληστερίνη) που προσλαμβάνεται με τα αυγά δεν ανεβάζει τη χοληστερόλη στο αίμα.

Στην πραγματικότητα έχει βρεθεί με έρευνας που έγιναν σε πανεπιστημιακά ερευνητικά κέντρα  ότι η βρώση του πλήρους αυγού ανεβάζει την καλή χοληστερόλη (HDL). Ως εκ τούτου η κατανάλωση αυγών σε λογικές ποσότητες δεν περικλείει την αύξηση του κινδύνου πρόκλησης καρδιοκυκλοφορικής νόσου. Έχει αποδειχτεί ότι η κατανάλωση τριών αυγών, καθημερινά, ως μέρος μιας δίαιτας με περιορισμό των υδατανθράκων βελτιώνει το αθηρωματογόνο λιποπρωτεΐνικό  προφίλ και αυξάνει την HDL-C του πλάσματος υπέρβαρων ανδρών [1] και ανδρών και γυναικών με μεταβολικό σύνδρομο [2, 3] σε  μεγαλύτερη έκταση, σε σύγκριση με την κατανάλωση υποκατάστατου αυγού χωρίς κροκό  [4].


Η αλλεργία στο αυγό της κότας είναι η δεύτερη συνηθέστερη τροφική αλλεργία στα βρέφη και τα μικρά παιδιά με μια επίπτωση της τάξης του 0.5 έως 2.5% [5]. Υπάρχουν άτομα που είναι αλλεργικά μόνο στο ασπράδι και άλλα άτομα που είναι αλλεργικά μόνο στον κροκό του αβγού.  Συνήθως η αλλεργία στο αυγό υποχωρεί με την πάροδο του χρόνου.

 Παρά τούτο τα αυγά είναι πολύτιμη πλήρης τροφή  με σημαντική και με σημαντικό αντιοξειδωτικό φορτίο [6]. Τρώγοντας ένα αυγό την ημέρα περιορίζεται ο κίνδυνος εγκεφαλικού επεισοδίου κατά 12% [7].

Έχει βρεθεί επίσης ότι όταν προστίθεται ένα αυγό στη σαλάτα αυξάνει η απορρόφηση της βιταμίνης Ε [8].

 Τα αυγά είναι μια από τις υγιεινότερες τροφές του πλανήτη μας, αρκεί να μαγειρεύονται με υγιεινό τρόπο (βραστά, τηγανητά σε αντικολλητικό τηγάνι και με προσθήκη βιολογικού εξαιρετικού παρθένου ελαιολάδου ή βιολογικού  λαδιού καρύδας.

 

 



Ετυμολογία:



Βιβλιογραφική Τεκμηρίωση:

1.  Mutungi G, Waters D, Ratliff J, Puglisi M, Clark RM, Volek JS, Fernandez ML. Eggs distinctly modulate plasma carotenoid and lipoprotein subclasses in adult men following a carbohydrate-restricted diet. J Nutr Biochem. 2010;21:261–267. [PubMed]

2. Blesso CN, Andersen CJ, Barona J, Volek JS, Fernandez ML. Whole egg consumption improves lipoprotein profiles and insulin sensitivity to a greater extent than yolk-free egg substitute in individuals with metabolic syndrome. Metabolism. 2013;62:400–410. [PubMed]

3. Blesso CN, Andersen CJ, Bolling BW, Fernandez ML. Egg intake improves carotenoid status by increasing plasma HDL cholesterol in adults with metabolic syndrome. Food Funct. 2013;31:213–221. [PubMed]

Catherine J. Andersen, Christopher N. Blesso, Jiyoung Lee, Jacqueline Barona, Dharika Shah, Michael J. Thomas, Maria Luz Fernandez. Egg Consumption Modulates HDL Lipid Composition and Increases the Cholesterol-Accepting Capacity of Serum in Metabolic Syndrome. Lipids. Author manuscript; available in PMC 2014 Jun 1. Published in final edited form as: Lipids. 2013 Jun; 48(6): 10.1007/s11745-013-3780-8. Published online 2013 Mar 15. doi: 10.1007/s11745-013-3780-8

 5. Rona RJ, Keil T, Summers C, Gislason D, Zuidmeer L, Sodergren E, Sigurdardottir ST, Lindner T, Goldhahn K, Dahlstrom J, McBride D, Madsen C. The prevalence of food allergy: a meta-analysis. J Allergy Clin Immunol. 2007 Sep; 120(3):638-46.[PubMed] [Ref list]

6. Chamila Nimalaratne, Jianping Wu. Hen Egg as an Antioxidant Food Commodity: A Review. Nutrients. 2015 Oct; 7(10): 8274–8293. Published online 2015 Sep 24. doi: 10.3390/nu7105394

7. Alexander DD, Miller PE, Vargas AJ, Weed DL, Cohen SS. Meta-analysis of Egg Consumption and Risk of Coronary Heart Disease and Stroke. J Am Coll Nutr. 2016 Nov-Dec;35(8):704-716. Epub 2016 Oct 6.

8. Jung Eun Kim, Mario G. Ferruzzi and Wayne W. Campbell . Egg consumption increases Vitamin E Absorption from Co-Consumed Raw Mixed Vegetables in Healthy Young Men. J Nutr. 2016 Nov;146(11):2199-2205. Epub 2016 Sep 21. doi: 10.3945/jn.116.236307



Συνώνυμα:





 Δείτε σχετικές φωτογραφίες της Google »


© Δρ. Δημήτριος Ν. Γκέλης, Ιατρός, Οδοντίατρος, Ωτορινολαρυγγολόγος,
Διδάκτωρ Πανεπιστημίου Αθηνών


Άλλες λέξεις στην κατηγορία Διατροφολογία: